Dan 9:24-27 pau "(24) Nad twoim ludem i nad Miastem
Świętym ustalono siedemdziesiąt tygodni, by nieprawość doszła do swojego kresu,
by grzech opieczętować, by odpokutować występek i zaprowadzić wieczną
sprawiedliwość, by opieczętować widzenie i proroka, by namaścić świętego nad
świętymi. (25) Uznaj to i zrozum: od chwili, kiedy wypowiedziano słowo, że
nastąpi powrót i zostanie odbudowana Jerozolima, do nadejścia
Przywódcy-Pomazańca - siedem tygodni. Sześćdziesiąt dwa tygodnie - i zostanie
odbudowany dziedziniec i fosa, choć będą to jeszcze lata ucisku. (26) A po
sześćdziesięciu dwóch tygodniach Pomazaniec zostanie zabity - nie za swoje
winy. Ludzie księcia, który nadejdzie, zniszczą miasto i świątynię. U jego
kresu - wielki zamęt. Aż do końca będzie wojna i jak postanowione - wielkie
spustoszenie. (27) Przez niego przymierze stanie się dla wielu nie do
udźwignięcia, przez jeden tydzień. W połowie tygodnia zostanie zniesiona ofiara
krwawa i pokarmowa. Na skrzydle świątyni znajdzie się odrażająca obrzydliwość,
aż niszczyciela dosięgnie ustalony koniec”.
Komentatorzy zgodnie przyjmują, że tygodnie oznaczają w
tym tekście okresy siedmioletnie.
Okres ten ma obejmować czas do „oczyszczenia Świątyni”.
Oczyszczenie Świątyni nastąpiło w 164 p.n.e. (Święto
Chanuka)
W oparciu o te założenia przedstawiam poniższą
interpretacje
70. tygodni = 490
lat: czyli od 654 do 164
Początek siedemdziesięciu tygodni to wydarzenia opisane w2
Krn 33,11nn, a majace miejsce ok. roku 653 p.n.e.
2Krn 33:11-15 pau "(11) Wtedy PAN wysłał przeciwko
nim dowódców armii króla asyryjskiego, którzy pojmali Manassesa za pomocą
haków, zakuli w spiżowe kajdany i uprowadzili do Babilonii. (12) W niewoli
przebłagał on PANA, swego Boga, i ukorzył się przed Bogiem swoich przodków.
(13) Modlił się do Niego, a On go usłyszał, wysłuchał jego prośby i pozwolił mu
wrócić do Jerozolimy, do swego królestwa. Wtedy Manasses uznał, że PAN jest
Bogiem. (14) Po tych wydarzeniach wybudował zewnętrzny mur Miasta Dawidowego,
który otaczał Ofel na zachód od Gichonu, w dolinie aż do Bramy Rybnej, a
następnie znacznie go podwyższył. Mianował również dowódców wojskowych we
wszystkich warownych miastach Judy. (15) Usunął
obcych bogów oraz posąg z domu PANA, a także ołtarze zbudowane na
wzgórzu domu PANA i w Jerozolimie. Wszystko to wyrzucił z miasta."
Jak widać początek proroctwa
zaczyna się oczyszczeniem Świątyni z pogańskich przedmiotów kultu.
Po 7. Tygodniach,
czyli w roku 604 (653-49 lat)p.n.e. prorok Jeremiasz wygłasza proroctwo o
70 latach niewoli babilońskiej:
Jer 25:1.11 pau "(1) Słowo skierowane do Jeremiasza
przeciw całemu ludowi judzkiemu, w czwartym roku Jojakima, syna Jozjasza, króla
Judy. Był to pierwszy rok Nabuchodonozora, króla babilońskiego.
[…](11) Cały ten kraj stanie się ruiną i przedmiotem
zgrozy. Narody te będą służyć królowi babilońskiemu przez siedemdziesiąt
lat."
Po 62. Tygodniu czyli
w 170 p.n.e. (604-434 lata), ma miejsce zabójstwo Arcykapłana Oniasza III, (pomazańca
z Dn):
2Mch 4:32-35 pau "(32) Menelaos, sądząc, że jest to
odpowiedni moment, ukradł niektóre złote przedmioty ze świątyni i podarował je
Andronikowi. Inne udało mu się sprzedać w Tyrze i w okolicznych miastach. (33)
Kiedy Oniasz upewnił się co do tych faktów, schronił się w pobliżu Antiochii, w
Dafne, które było miejscem azylu, i stamtąd upomniał Menelaosa. (34) Wtedy
Menelaos, rozmawiając z Andronikiem na osobności, nakłonił go do zabicia
Oniasza. Andronik udał się więc do Oniasza i podstępem chciał zdobyć jego
zaufanie. Podał mu nawet prawą rękę i złożył przysięgę. Chociaż Oniasz był
ciągle nieufny, Andronik przekonał go do wyjścia z miejsca azylu. Zaraz też
zamordował go, nie bacząc na sprawiedliwość. (35) Nie tylko Żydzi, ale wiele
innych ludów oburzyło się i zmartwiło z powodu niesprawiedliwości, jaką było zabójstwo
tego człowieka."
Po Połowie
ostatniego tygodnia czyli w 167 p.n.e. następuje profanacja Świątyni
Jerozolimskiej. Zostaje ona przemianowana, przez Antiocha IV na świątynię Zeusa
Olimpijskiego. Na miejscu ołtarza postawiony zostaje pomnik pogańskiego bóstwa.
2Mch 6:1-3 pau "(1) Po niedługim czasie król posłał
pewnego starego Ateńczyka, aby zmusił Żydów do porzucenia ojczystych praw i
niekierowania się prawami Bożymi, (2) oraz do zbezczeszczenia świątyni w
Jerozolimie. Mieli ją przeznaczyć dla Zeusa Olimpijskiego, a świątynię na
Garizim - dla Zeusa Kseniosa, zgodnie z życzeniem mieszkańców tego miejsca. (3)
Natężenie zła stawało się dla wszystkich uciążliwe i nie do zniesienia."
Tego okresu, około trzyletniego, kiedy nie
sprawowano w Świątyni liturgii żydowskiej dotyczy proroctwo Daniela o z Dn
8,14:
Dan 8:14 pau "(14) Odpowiedział mu: „Aż
do dwóch tysięcy trzystu wieczorów i poranków. Potem świątynia zostanie
oczyszczona”."
Okres 2300. Wieczorów i poranków dotyczy
1150 dni kiedy w Świątyni nie składano codziennej ofiary wieczornej i rannej.
Po drugiej połowie
ostatniego tygodnia w roku 164 Świątynia
zostaje oczyszczona przez Judę Machabeusza:
2Mch 10:5 pau "(5) W tym samym dniu i miesiącu, w
którym świątynia została zbezczeszczona przez cudzoziemców, to jest
dwudziestego piątego dnia miesiąca Kislew, dokonano jej oczyszczenia."
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz