Dla Teilhard’a
Chrystus Omegalny to zakończenie aktu stworzenia w jego jednorazowości
obejmującej całą historię stworzenia: creatio
continua.
Autor
jednak nie bierze pod uwagę że Wcielenie, Śmierć i Wywyższenie Jezusa oraz
zesłanie Ducha stanowi apogeum historii i stworzenia: Gal 4:4-6 pau "(4)
Gdy jednak wypełnił się czas, Bóg wysłał swego Syna zrodzonego z kobiety,
narodzonego w czasach Prawa, (5) aby uwolnić tych, którzy podlegali Prawu,
abyśmy się stali przybranymi dziećmi. (6) A ponieważ jesteście synami, Bóg
wysłał do naszych serc Ducha swego Syna, który woła: „Abba, Ojcze!". Wydarzenie
to chociaż zaistniało w konkretnym miejscu i czasie, przekraczają ten czas i
miejsce, obejmując swoim wpływem wszystkie czasy (przeszłość i przyszłość) i
miejsca (wszechświat): Ap 22:13 bp "Jam Alfa i Omega, Pierwszy i Ostatni,
Początek i Koniec." Ap 5:6 bp "I ujrzałem między tronem z czworgiem
Zwierząt a kręgiem Starców stojącego Baranka jakby zabitego. A miał siedem
rogów i siedem oczu, to jest siedem Duchów Boga wysłanych na całą ziemię."
To, że
posłanie Jezusa i Ducha jest zasadą zbawienia dla ludzi, żyjących w Jego
czasach i w przyszłym okresie jest oczywiste. Mniej jasne jest, jak zbawienie w
Chrystusie dosięga ludzi, którzy Go poprzedzali lub są oddzieleni od Jego
orędzia niepokonalną przeszkodą. Wiadomo, że w czasach Starego Przymierza żyli
świeci ludzie. Również święci pochodzili z „Narodów”: Noe, Melchizedek, Hiob,
Danel (wspomniany u Ez). Oni również osiągleli zbawienie dzięki łasce Jezus,
oczym w obrazowy sposób mówi artykuł o wstąpieniu Jezusa do Otchłani Ojców: Heb
11:39-40 pau "(39) A jednak ci wszyscy, choć przez wiarę otrzymali
świadectwo, nie doczekali spełnienia obietnicy. (40) Bóg bowiem ze względu na
nas przygotował coś wspanialszego, ażeby bez nas nie osiągnęli oni celu!"
1P 3:19 pau "(19) Jego mocą poszedł również, aby ogłosić naukę uwięzionym
duchom,"
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz